Hva kan du gjøre selv for å ha en god øyehelse?

Hva kan du gjøre selv for å ha en god øyehelse?

Av Akupunktør Ole Jørgen Frydenlund

Våre øyne er viktige og det er mye du kan gjøre for å opprettholde god øyehelse.

 

Kosthold er en viktig del av god øyehelse. Kostholdet bør inneholde mye frukt, bær og grønnsaker. Det er da spesielt viktig med grønnsaker med sterke farger som rødbeter, rosenkål, gulrøtter, tomater, stangselleri. En metode er å juice stangselleri, blåbær, ingefær og vannmelon sammen, da får du en god sammensetning med forskjellige antioksidanter og som gir en god smak.

Lutein og Zeaxanthin er viktige antioksidanter som du kan ta som tilskudd, hvis du ikke klarer å spise nok grønnsaker. Et produkt vi bruker på klinikken er Macushield. Macushield er laget på funn man fant i studiene AREDS og AREDS 2.

C-vitaminer er også viktig for god øyehelse. C-vitamin reduserer det oksidative stresset i netthinen. Det vil si det samme som at C-vitamin beskytter cellene i netthinnen. Grønnsaker, frukt og bær inneholder viktige antioksidanter. Disse antioksidantene beskytter øyet og reduserer slitasjen på cellene i netthinnen.

Fettsyrer er også sentrale for å opprettholde god øyehelse. Omega 3 eksempelvis, men det er også viktig å ikke få i seg for mye Omega 6, da det igjen bryter ned cellene i netthinnen.

Unngå for mye sukker og junk Food. Unngå å drikke mye alkohol og røyke.
Ikke sitt for lenge foran skjerm, ta pauser. Når du jobber med skjerm, jobb i godt lys og ikke sitt i mørket. Bruk skjermbriller. Barn under 9 år bør se minst mulig på skjerm, da deres øyne ikke er ferdig utviklet enda. Skjermer og sola ut sender ut blått lys og dette kan skade netthinnen og etterhvert gi forskjellig typer øye lidelser.

Viktig å bruke solbriller. Beskytter mot både UVA og UVB stråler. Det kommer fler og fler solbriller med glass som utelukker HIB. (det blå lyset).

God øyehelse!

Comments are closed.